Blog

Home / Blog  / Quick-wins op gebied van conversie optimalisatie voor je website
Shadow helpt u vooruit met quick-wins op gebied van conversie optimalisatie

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Het doel van conversie optimalisatie is het verbeteren van het rendement van een website om gebruikerservaringen van bezoekers te verhogen. Het optimaliseren van de conversie wordt steeds belangrijker en vrijwel alle online marketeers zien de waarde ervan in om dit binnen de bedrijfscultuur te integreren. Wat is nou niet vervelender dan dat er wel genoeg bezoekers naar de website komen, maar uiteindelijk niet converteren door welke reden dan ook?

Conversie optimalisatie is een continu proces en vergt naast een gedegen analyse en het formuleren van doelstellingen en hypothesen, ook uitgebreide dataverzameling en testen. A/b-testen en/of multivariate testen zijn de bekendste instrumenten die in het optimalisatie proces worden toegepast, waarbij de betrouwbaarheid en validiteit van een test op correcte wijze wordt toegepast, voordat de definitieve implementatie en verandering op de website kan worden aangepast.

In dit blogartikel helpen we je graag op weg door enkele quick-wins op te stellen die direct leiden tot een hogere conversie. Met behulp van deze conversie optimalisatie tips kan je jouw website en de bezoekerservaring vandaag nog verbeteren!

1: Verbeter de laadtijd van je website

In het vorige artikel is al uitgebreid besproken hoe je de gebruikerservaring van bezoekers kan verbeteren door middel van het optimaliseren van de websitesnelheid. Uit onderzoek en analyse van Amazon bleek dat wanneer de website met 100ms laadtijd verbeterde, de omzet met 1% steeg. Het is voor de gebruikerservaring cruciaal om de laadtijd van je website op orde te hebben en ook Google onderstreept het belang er van aan door dit als een van de primaire ranking factoren te hanteren.

Google werkt aan de uitrol van accelerated mobile pages (AMP) en verwacht wordt dat in het eerste kwartaal van 2016 bedrijven als Twitter, Viber en Tango starten met de uitrol ervan. AMP is de nieuwe variant op HTML en dankzij deze ontwikkeling kan de laadtijd op mobiele pagina’s worden verbeterd tot wel 85%! De reden van de uitrol van AMP is dat het Javascript niet meer extern wordt geladen en dat verschillende html- en css-elementen worden toegestaan.

2: Geef een duidelijke propositie (USP’s) weer

Er zijn verschillende redenen waarom jouw website verschillend is t.o.v. jouw concurrenten. Enkele van deze factoren zijn: de naam van het bedrijf, de kleur en uitstraling van een website, de locatie, en er zijn nog veel factoren te bedenken die zeker de moeite waard zijn. Een belangrijke factor is een duidelijke USP, waardoor jij anders bent dan jouw concurrenten in dezelfde branche. Vaak genoeg zien wij geen duidelijke USP’s terugkomen en wordt niet duidelijk omschreven waar een website voor staat. Waarom zou een bezoeker een product of dienst bij jou moeten kopen? Wat zijn jouw sterke punten? Wat doe jij beter dan jouw concurrent?

3: Bekijk en test jouw call-to-actions

De call-to-action op een website kan een conversie maken of breken. Wij zeggen altijd: ‘je kan nog zoveel goed doen, maar als je call-to-action niet duidelijk is en niet duidelijk omschrijft wat een bezoeker na de klik kan verwachten zal je conversies daaronder lijden’. Op de website van Visual Website Optimizer zijn genoeg voorbeelden hoe kleine aanpassingen op de call-to-action kunnen leiden tot een hogere conversie.
Het is mogelijk om beïnvloedingsprincipes toe te passen op jouw call-to-action. Er zijn talloze principes die besproken kunnen worden om jouw bezoekers nu te laten klikken. Een van de beïnvloedingsmechanismes is het testen van een “softe” en “harde” call-to-action. Een voorbeeld van een “softe” call-to-action en een “harde” call-to-action zijn:

  • Klik voor deze speciale aanbieding;
  • Nog 24 uur voor deze speciale aanbieding.

De tweede call-to-action heeft een vorm van schaarste. Dit is een bekend mechanisme van de zes verleidingsprincipes van Robert Cialdini. Ook zijn bezoekers gevoelig voor cijfers waardoor dit een positief effect heeft op de conversie van jouw website. Vergeet vooral niet jouw call-to-action te testen, wat voor de een werkt hoeft voor een ander niet te werken. Dit is een cruciaal gegeven voor online conversie optimalisatie.

4: Optimaliseer en houd mobiel in je achterhoofd

Google heeft in een onderzoek aangetoond dat het aantal mobiele zoekopdrachten inmiddels groter is dan het aantal desktop zoekopdrachten. In het design en het optimaliseren van jouw website is het noodzakelijk om rekening te houden met de mobielvriendelijkheid van jouw website. Google heeft een uitgebreid stappenplan hoe je jouw website kan optimaliseren voor de mobiele gebruikerservaring.

Analyseer en test de mogelijkheden voor aanpassingen aan jouw mobiele website. Bezoekers komen met een andere urgentie naar jouw website dan via een desktop. Ook kan je analyseren en onderzoeken of er verschillende segmenten te ontdekken zijn en werken bijvoorbeeld andere call-to-actions beter op mobiel dan op desktop. Uit onderzoek van Google blijkt dat mobiele zoekopdrachten gerichter zijn dan desktop zoekopdrachten en dat heeft dus consequenties op de optimalisatie van jouw content.

5: Gebruik de juiste instrumenten om te testen

Het is erg belangrijk om de juiste test instrumenten te gebruiken om elementen op jouw website te testen. Als jij jouw website voor de eerste keer test, is het verstandig om te beginnen met a/b-testen. Met dit instrument test je één element per keer op jouw website en kijk je of de verandering in dat element heeft geleid tot een hogere conversie. Je kan bijvoorbeeld heel makkelijk instellen dat 80% van jouw bezoekers de oude versie van jouw website te zien krijgt en dat 20% de nieuwe versie zal zien met het veranderde element. Kijk waar jouw bezoekers op vastlopen in de website en test deze bottlenecks door middel van dit principe.

Belangrijk bij het testen is de validiteit en betrouwbaarheid. Onderzoek en analyseer welke aantallen er nodig zijn om daadwerkelijk te concluderen dat jouw veranderde element daadwerkelijk leidt tot meer conversie. Test ook voor langere periodes of test het element op verschillende momenten van het jaar om bijvoorbeeld seizoensinvloeden uit te sluiten.

6: Houd je formulieren strak en bondig

Het is een ideale mogelijkheid om via een invulformulier achter data te komen voor bijvoorbeeld e-mail marketing. Jouw interesse in deze klantdata kan echter tegelijkertijd leiden tot lagere conversies. Het testen van de ideale lengte van jouw invulformulieren zal leiden tot een hogere conversie.

Elementen die je in jouw formulier(en) kan testen zijn:

  • De volgorde van de invulvelden: door bezoekers eerst naar informatie te vragen wat direct kan worden ingevuld zal een bezoeker eerder geneigd zijn om het invulformulier af te maken.
  • Minimaliseer jouw invulformulier: vraag alleen wat echt nodig is. Elk extra invulveld kan leiden tot een lagere conversie.
  • Geef door middel van een privacy-statement aan waar de gegevens voor gebruikt worden.
  • Navigeer de bezoeker door het formulier heen door bijvoorbeeld hulpteksten te gebruiken of een vinkje weer te geven wanneer een invulveld correct is ingevuld.
  • Test je formulier voor mobiel gebruik, bij voorkeur op verschillende mobiele apparaten.

Conclusie

Dit zijn enkele praktische quick-wins die jouw conversie op de website zullen verbeteren. Shadow Internet Solutions heeft het specialisme in huis en beschikt over de juiste tools om jouw conversie te optimaliseren. Wij helpen je graag verder om de mogelijkheden op het gebied van online conversie optimalisatie in kaart te brengen. We plannen in dat geval een vrijblijvend adviesgesprek in, waarin we het hele proces van conversie optimalisatie bespreken op ons kantoor in Breda (of op uw locatie als dat beter schikt).

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Summary
Article Name
Quick-wins om conversie optimalisatie op je website toe te passen
Description
In dit blogartikel helpen we je d.m.v. enkele quick-wins op weg op gebied van conversie optimalisatie van jouw website.