Blog

Home / Blog  / Betere user experience bieden? Werk aan snelheid!
Technische SEO optimalisatie zorgt voor een snellere website waardoor de ervaring en seo prestaties zullen verbeteren

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Heb jij je in 2016 het doel gesteld om een betere website ervaring te bieden aan jouw bezoekers, om van daar uit betere prestaties te realiseren? Uit ene onderzoek van Webizx blijkt de websitesnelheid erg belangrijk te zijn. Het optimaliseren van de websitesnelheid zal dan het belangrijkste speerpunt zijn op weg naar betere online prestaties! Een goede user experience begint namelijk met snel ladende pagina’s. Onderzoek wijst uit dat pagina’s met een lange laadtijd zorgen voor een beduidend hoger ‘bounce percentage’ en een veel kortere ‘time on page’ in vergelijking met pagina’s met een korte laadtijd. Vanzelfsprekend werken lange laadtijden eveneens door op het conversiepercentage, niet alleen de website ervaring heeft onder lagere snelheid te lijden maar ook de resultaten!

“Zoekmachinegod” Google heeft snelheid en mobielvriendelijkheid natuurlijk hoog op de prioriteitenlijst staan, aangezien Google het gehele zoekmachine algoritme heeft ingericht op de user experience die bezoekers ervaren op de website waarnaar zij de Google gebruikers doorverwijzen. Zowel de paginasnelheid, als de algehele websitesnelheid zijn belangrijke factoren binnen het zoekalgoritme waarmee de organische zoekresultaten van Google worden bepaald. Ook wanneer jij als ondernemer actief bent op Google AdWords, is de snelheid van de bestemmingspagina’s een belangrijke factor. Dit is namelijk bepalend voor de kwaliteitsscore van je Google AdWords advertenties, waardoor je naast betere prestaties van je campagne ook nog eens lagere kosten per klik zult betalen!

In dit blogartikel helpen we graag op weg om de snelheid van jouw website of webshop te optimaliseren. Met behulp van de volgende vijf tips til je jouw website ervaring in sneltreinvaart naar een hoger plan!

UX-tip 1: Optimaliseer je afbeeldingen

Een winstpunt voor nagenoeg iedere website en webshop is het optimaliseren van de gebruikte afbeeldingen. Het optimaliseren van afbeeldingen is tweeledig, enerzijds het comprimeren (verkleinen) en anderzijds het opslaan in de juiste indeling. Bij het comprimeren van afbeeldingen is het belangrijk om dit te doen zonder kwaliteitsverlies, verschillende tools kunnen je hier bij helpen waaronder het veelgebruikte WP Smush (WordPress plugin). Daarnaast is het belangrijk om je afbeeldingen volgens de volgende richtlijn op te slaan: foto’s in JPEG indeling en logo’s (of foto’s met minder dan 16 kleuren) in PNG indeling.

UX-tip 2: Maak gebruik van browser caching

Dankzij browser caching hoeft een websitebezoeker die een eerder bezochte pagina nogmaals bezoekt niet alle elementen opnieuw in te laden. De browsers cachen o.a. afbeeldingen, CSS-bestanden en JavaScript bestanden zodat deze niet opnieuw ingeladen hoeven te worden, dit zorgt voor een enorme verbetering in je websitesnelheid. Bij het instellen van browser caching dient een aanpassing verricht te worden in de HTTP header, waarin aangegeven wordt welke data gecachet moet worden en hoe lang de bestanden in het cachegeheugen opgeslagen dienen te worden.

UX-tip 3: Optimaliseer de reactietijd van de server

De reactietijd van de server is afhankelijk van verschillende componenten: het hostingpakket dat je gebruikt, het CMS-systeem van je website of shop, de serversoftware en de hoeveelheid websiteverkeer die ontvangen wordt. Om je reactietijd te verbeteren dient geanalyseerd te worden waar vertraging opgelopen wordt, enkele veelvoorkomende oorzaken: een gebrek aan CPU, onvoldoende geheugen, langzame Database Query’s, langzame routering, frameworks en bibliotheken. Aangezien het optimaliseren van de reactietijd een behoorlijk technische aangelegenheid is, is de kans groot dat je hiervoor de hulp van een ervaren web-ontwikkelaar bij nodig hebt. Als richtlijn voor een geoptimaliseerde reactietijd is een reactietijd onder de 200 milliseconde een goed uitgangspunt.

UX-tip 4: Gzip compressie toepassen

Gzip is een datacompressieprogramma waarmee je HTML-, CSS-, JavaScript-, TXT-, XML- en Font-bestanden kunt verkleinen. Het verkleinen van deze bestanden levert een aanzienlijke snelheidswinst op bij het laden van je website wanneer een bezoeker je website benaderd. Het proces gaat als volgt: zodra je websitebezoeker de opdracht geeft om de website te openen, zal de server de pagina dankzij Gzip comprimeren waarna de browser de pagina decomprimeert voordat deze aan de bezoeker getoond wordt. Op het eerste oog lijkt dit meer werk te zijn, echter resulteert het verkleinen van de genoemde bestanden in een significant snellere laadtijd van je pagina’s.

UX-tip 5: Comprimeer HTML-, CSS- en JavaScript-bestanden

Het is een algeheel gebruik van ontwikkelaars om bestanden te scheiden (modulaire code), voor de structuur is dit natuurlijk prettig echter heeft het een negatief effect op de laadtijd van de pagina. Hierdoor moeten alle onderdelen namelijk afzonderlijk van elkaar geladen worden, waardoor het proces van laden langer in beslag zal nemen. Door HTML-, CSS- en JavaScript bestanden samen te voegen en de code op te schonen (ongebruikte code, onnodige spaties en andere onnodige karakters verwijderen) zorg je voor een aanzienlijke verbetering in de snelheid van je website of webshop. Op aanbeveling van Google wordt de tool YUI Compressor aangeraden om je websitesnelheid te optimaliseren.

De technische specialisten van Shadow Internet Solutions helpen je graag verder om de mogelijkheden op gebied van snelheid optimalisatie in kaart te brengen. We plannen in dat geval graag een vrijblijvend adviesgesprek in op ons kantoor in Breda.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Summary
Article Name
Betere user experience bieden? Werk aan snelheid!
Description
Een goede user experience begint met snel ladende pagina's. Door bezoekers een snelle website ervaring te bieden optimaliseer je zowel de user experience als de online prestaties
Author